Krijg grip op je dip: 15 manieren om je productiever te voelen

winterdip; voor mij alleen over mijn ijsje graag
Leuk stukje op sante.nl: 15 manieren om  je productiever te voelen. Het lijkt te simpel allemaal, maar het helpt echt om een taak te doen wanneer je last hebt van een dipje.
Je gevoel van eigenwaarde stijgt na het afronden van een taak, wat er voor zorgt dat je weer wat beter in je vel komt te zitten.De donderdag en de zondag vind ik nu ook de meest fijne dagen van de week, omdat dat de dagen zijn dat W. vrij is en we aan de slag kunnen om klussen te doen in en om het huis, wat er nog steeds behoorlijk wat zijn. Stukje bij beetje en met de onmisbare hulp van mijn stiefvader lukt het ons. Eergisteren hebben we bijvoorbeeld zelf (ja echt, W. en ik samen) beton gemaakt en de pilaar van de blokhut in beton gezet. Go us! Fijn, dat gevoel van onafhankelijkheid, dat je het zelf kunt.

Deze 15 taken kun je binnen 5 minuten (en sommige nog sneller) op je werk en/of thuis afronden. Zo voel je je meteen nuttig.

1. Ruim de vaatwasser uit.
2. Beantwoord een mailtje dat al een paar dagen op antwoord wacht.
3. Ruim een deel van je mailbox op.
4. Maak je bureaublad leeg.
5. Maak een to do-lijst voor morgen of na het weekend.
6. Ruim je werkplek op.
7. Sorteer de post en handel direct af wat mogelijk is.
8. Maak een afspraak voor controle bij de tandarts.
9. De planten water geven.
10. Het glas naar de glasbak brengen.
11. Help iemand anders.
12. Betaal je rekeningen.
13. Berg het stapeltje brieven en formulieren op in je administratiemap.
14. Maak een boodschappenlijstje voor je weekendboodschappen.
15. Luister je voicemail.

Als je iets meer tijd hebt:

1. Ga sporten. Hardlopen en yoga zorgen er altijd voor dat ik me beter voel na afloop en is te doen op het moment dat het jou uitkomt, gewoon thuis. Ik gebruik de daily yoga app (gratis) en Runkeeper (gratis).
2. Ga de gangkast/zolder/voorraadkast etc. opruimen (en geef de spullen die je niet gebuikt een tweede leven door ze te verkopen of weg te geven in bijvoorbeeld een weggeefhoek op Facebook. Elke regio heeft er wel één!). Een opgeruimd huis zorgt echt voor ruimte in mijn hoofd.
3. Maak een gezonde snack, bijvoorbeeld een suikervrije bananencake. Is erg lekker, voor het hele gezin geschikt en gezond.

Ik hoop volgende week nog meer tips te hebben, ik heb namelijk het boek Ook je dip is omkeerbaar gewonnen en deze wordt volgende week opgestuurd. Ik ben benieuwd! 

Reacties