Gezond en lekker: Amandelmelk maken



Zelf amandelmelk maken is best eenvoudig, het geeft ook veel voldoening én je weet precies wat er in zit. Kant en klare pakken zitten vaak vol met suiker, wanneer je het zelf maakt kun je dat achterwege laten of zoeten met een wat gezonder alternatief.
En van de pulp die overblijft kun je bijvoorbeeld heel lekkere notenrepen maken. Want verspilling is zonde.

Benodigdheden:
  • 120 gram amandelen (= 1 cup), 1 nacht geweekt in water
  • 750 ml water
  • 2 medjouldadels, ontpit
  • 1 tl vanille-extract (optioneel)
Verder:
  • blender
  • maatbeker
  • afsluitbare pot
  • fijne zeef
  • opvangbak
  • lepel
Bereiding:

Het is belangrijk om de amandelen voor te weken, ik zet het 's avonds in het water zodat ik het de volgende dag kan gaan maken.
Ik gebruik trouwens gewoon amandelen met vliesje (van Jumbo), wil prima is mijn ervaring.

Giet de amandelen af en doe de amandelen in de blender. Voeg de medjouldadels, vanille en water toe en zet de keukenmachine aan. Zeker 3 minuten laten malen!

Giet dan het amandelmengsel door de zeef en vang de "melk" op in een opvangbak. Ik heb met een lepel het amandelmengsel zo droog mogelijk geperst, je kunt ook een (kaas)doek gebruiken om de melk door te zeven, dan kun je natuurlijk veel beter het vocht eruit persen.

Bewaar het in een afgesloten pot in de koelkast, voor mij is het voldoende om hier drie dagen muesli mee te bereiden. En de pulp verwerk ik in zelfgemaakte granolarepen of in een bananencake. Dit ga ik zéker vaker doen! De volgende lading staat al in de week. 
Naast melk van amandelen zou je ook andere noten kunnen proberen, met cashewnoten, hazelnoten of macademianoten wordt het ook een heel lekker romige melk.

Reacties