Niet normaal lekkere chocolade-ganache-taart-met-oreo-bodem


Voor mijn verjaardag maakte ik zelf 3 vegan taarten, ze vielen allemaal goed in de smaak. Maar deze chocoladetaart in het bijzonder! Zelfs degene die niet van pure chocolade houdt vond hem heerlijk.
Dit is met stip de lekkerste chocoladetaart die ik ooit geproefd heb durf ik te stellen. Hij is machtig, dus snij hem vooral in kleine puntjes. ;)







Geïnspireerd door het recept van lovingitvegan.com, met aanpassingen door mijzelf.

Ingrediënten:

  • 24 oreo koekjes
  • 60ml (gesmolten) kokosolie
  • 1 blikje gecondenseerde kokosmelk
  • 300 gram pure chocolade
  • 1 blik (biologische) kokosmelk a 270 ml
  • 170 gram gezouten pecannoten (of 1/2 pecan, 1/2 macademianoten)
Bereiding:

Kook van te voren het blikje gecondenseerde kokosmelk zo'n 3 a 4 uur in een pan met water wat net aan de kook is. Zorg dat het blikje onder water blijft! Zo maak je heel simpel zelf een heerlijke caramelsaus. Laat het afkoelen.

Maal de oreokoekjes fijn in een hakmolen/keukenmachine. Voeg de gesmolten kokosolie toe en zorg dat het goed gemengd is.

Bekleed een taartvorm met bakpapier (maak een prop van het papier, hou het onder de kraan en wring uit.. Zo is het makkelijker om de vorm mee te bekleden) en verdeel het oreomengsel over de bodem. Goed aandrukken en even in de koelkast zetten.

Breng in een steelpan de kokosmelk aan de kook, haal van het vuur en voeg de in stukken gebroken repen pure chocola er aan toe. Blijf roeren tot het gesmolten is en het een egale chocoladesaus geworden is.
Voeg dan de noten hier aan toe.

Verdeel eerst de inhoud van het gekookte blikje gecondenseerde kokosmelk over de bodem, de heerlijke caramellaag.
En giet de chocoladesaus-met-noten hier overheen.

Dan het moeilijkste; laat het volledig afkoelen en stijf worden. Ik maakte het een dag voor mijn verjaardag, tijd genoeg om te koelen dus; maar houdt rekening met enkele uren opstijven.

Ik ben héél erg benieuwd wat je er van vindt als je hem maakt! Vind je ook de caramellaag een extra aanwinst? Moeilijk is het zeker niet. Zo lekker kan plantaardig zijn 💚
Oh ja, alle ingrediënten zijn gewoon in de supermarkt verkrijgbaar. Vind ik persoonlijk erg fijn.

Reacties