Gezond en lekker: Simpele pittige spaghetti met spek


Wij zijn dol op pasta en eten dat ook minstens één keer per week. Dit is een gerecht waarbij ik zeker weet dat mijn oudste zoon ook eet, met een beetje geluk eet hij het het zelfs zelfstandig, zo lekker vindt hij het. Wel moet het pasta met rode saus zijn, een roomsaus weigert hij. 
Omdat ik wel eens wil afwisselen én er tot mijn schrik achter kwam dat pastasaus ook gewoon behoorlijk wat suiker bevat maak ik het het liefst zelf, die saus.
Dit is een variatie, die ook nog eens snel klaar is, op de standaard tomatensaus met gehakt. Geïnspireerd op een recept uit de Allerhande, aangepast naar mijn eigen smaak.

Ingrediënten:
  • 300 gram (volkoren) spaghetti 
  • 300 gram gerookte spekjes
  • 1½ tl chilivlokken 
  • 1 rode ui, gesnipperd
  • 500 g gezeefde tomaten (pakje)
  • 250 g romaatjes (of een blik tomatenblokjes)
  • 125 g geraspte harde kaas (bijvoorbeeld Parmezaanse kaas) 
Bereiding:

Verhit een hapjespan zonder olie of boter en bak het spek in 8 min. uit. Laat met 1 el bakvet in de pan. Voeg de uiensnippers toe en fruit de ui, totdat ie glazig eruit ziet.
Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar. Voeg ondertussen de chilivlokken en gezeefde tomaten toe aan het spek en laat 5 min. op middelhoog vuur koken.
Halveer de romaatjes en voeg ze met de helft van de kaas toe aan de saus. Meng de spaghetti erdoor en bestrooi met de rest van de kaas. Serveer direct.

Tips:

Lekker met fijngesneden platte peterselie. 
Champignons vinden we ook altijd erg lekker door de pastasaus, als ik die toevallig in huis heb gooi ik dat er ook altijd wel door, evenals paprika in kleine stukjes. Hoe meer groentes in de saus, hoe beter wat mij betreft!

Reacties