Budgettips: Zo bespaarde ik het afgelopen jaar + 12 tips voor elke dag




Sinds augustus ben ik tijdelijk afgekeurd en ontvang ik een WIA-uitkering. Dit is flink wat minder dan ik had toen ik nog gewoon 4 dagen werkte en om hier in dit huis te kunnen blijven wonen heb ik wel wat aanpassingen in ons uitgavenpatroon moeten doen.

Ik heb een overzicht gemaakt van de inkomsten en de uitgaven (lijkt je dat ook handig, maak dan een excelbestand aan en maak een jaaroverzicht) en alles geschrapt wat niet noodzakelijk was. Het kostte een dagdeel, was toch wel lastig; lees pijnlijk en confronterend, maar het is me gelukt.


Alle abonnementen zoals postcodeloterij, bibliotheek, dierentuin, tijdschriften en Netflix zijn de deur uit, geen donateurschap meer, geen huistelefoon meer, een stap terug qua snelheid met het internetabonnement, sim-only abonnementen voor onze mobiele telefoons in plaats van elk jaar een nieuwe telefoon met bijbetaling, ik heb kritisch naar de verzekeringen gekeken en 1 aanvullende verzekering geschrapt, aflossing van mijn studieschuld kon ik tijdelijk stopzetten (kan 5 jaar, fijn!) en ik heb mezelf een weekbudget voor de boodschappen opgelegd. Dat had meteen een grote impact op het uitgavenpatroon, maar er zijn nog 12 dingen die ik dagelijks toepas.

1. Ik lees geen reclamefolders meer en ga niet onnodig naar de stad. Éven kijken bij de Action, Hema, Kruidvat doe ik niet meer, uit zelfbescherming. Bij alles wat ik wil kopen vraag ik me af of ik het écht nodig heb, of ik het niet tweedehands kan kopen, zelf kan maken of eventueel kan lenen van iemand. Ik ga denk ik ook maar een nee-ja sticker op de brievenbus plakken. De kranten zijn wel handig voor in de kattenbak na het gelezen te hebben namelijk ;)

2. Kleding wat je niet meer draagt kun je verkopen op Marktplaats, maar mijn ervaring is dat je alleen merkkleding voor een leuke prijs kunt verkopen, de merken als VILA, Object en Only, wat ik draag is niet zoveel animo voor. En het gezeul naar de brievenbus heb ik ook niet altijd zin in moet ik eerlijk bekennen.
In Coevorden hebben we een tweedehands winkel, Het Klaverblad, waar je je kleding in kunt brengen. Zij verkopen het voor je, jij krijgt 40% van de opbrengst. Wat er niet verkocht wordt gaat naar een goed doel. Eens per drie maanden zijn de nieuwe lijsten er, een nieuw overzicht van wat er voor jou verkocht is. Zo had ik vanmorgen ineens €22,95 extra, toch mooi meegenomen nietwaar?
In Dalen heb je @HIPP, mijn moeder maakt daar wel gebruik van, daar kun je je merkkleding inbrengen en verkoopt zij het voor je. Wat fijn is dat wat niet verkocht wordt, je weer op kunt halen. Het brengt ook wel wat op, de prijzen liggen er ook best hoog. Maar het is ook allemaal luxe merkkleding, denk aan Expresso, Sandwich, 10Days enzovoort.
Ik heb het voornemen een kledingruilparty te organiseren; animo ervoor is er wel, nu nog uitvoeren :)

3. L. verslijt minstens 3 jassen per seizoen omdat hij de ritsen en bovenkant van de jas kapot bijt. Ik koop de jassen dus óf in de opruiming, of tweedehands. Bij het Klaverblad (de tweedehandswinkel waar ik het over had bij #2) hadden ze weer veel artikelen voor de helft van de prijs, ik heb voor L. een warme ski-jas van Protest gescoord voor €5,25. Loopt ie er weer een maandje netjes bij ;) Nou ja, twee weken, dan is de bovenkant al stuk waarschijnlijk. En dan nog twee weken en dan werkt de rits niet meer, haha.

4. Ik heb het geluk dat ik twee zoons heb, m'n jongste kan prima de kleding van de oudste dragen. Ik ben niet erg trendgevoelig en mijn smaak is niet veranderd qua kinderkleding in de afgelopen jaren, prima dus. Wat mijn jongste te klein is gaat dan weer naar een vriendin en daarna naar mijn neefje. Duurzaam en goed voor onze portemonnees.

5. Ik gebruik de droger zo min mogelijk, alleen voor de handdoeken en dekbedden eigenlijk, alle 30 en 40 graden was hang ik te drogen op een droogrek. Ik heb er gelukkig de ruimte voor, het is een handig inklapbaar rek wat ik in de speelkamer zet, het is dus geen sta-in-de-weg in de woonkamer. Als ik een zolder had, zou ik daar waslijnen ophangen, dan kun je nog veel meer kwijt.

6. Ik heb een condensdroger, dat betekent dat het water opgevangen wordt in een bak. Die moet je na elke droogbeurt legen, ik gebruik het water om de planten mee te bewateren in plaats van het zo door de gootsteen te spoelen. W. lacht me wel eens uit erom, maar ik vind het zonde om dat water te verspillen.

7. Ik gebruik ook al een tijdje geen wasverzachter meer, dat is helemaal niet nodig. Op internet lees je dat je ook azijn kunt gebruiken, maar volgens vriendlief, die de wasmachines verkoopt, is dat niet goed voor de levensduur van het rubber van het manchet.

8. Wist je dat waspoeder (in plaats van vloeibaar wasmiddel) beter is voor de levensduur van je machine én dat je vetluis ermee voorkomt? *Vetluis is een zwarte aanslag wat je krijgt als je niet vaak genoeg een kookwas draait. Kun je voorkomen door maandelijks een kookwasprogramma te draaien. Je handdoeken kunne daar prima tegen.
En wist je ook dat je maar kleine hoeveelheden waspoeder hoeft te gebruiken? De dosering van het wasmiddel wat op het pak staat is vaak veel meer dan nodig is, kijk de handleiding van je wasmachine er maar eens op na.
Ik ben een keer mee geweest met W. naar een training van Miele en heb daar veel opgestoken ;) De ultieme bespaartip is een Miele kopen met automatisch doseersysteem, maar ja, die aanschafprijs hè.

9. Maak een boodschappenlijstje als je naar de winkel gaat en kijk van te voren wat je nog in huis hebt. Dat heeft mij echt geholpen in het minderen van impulsaankopen.

10. Koop verjaardagscadeaus wanneer het opruiming is, zoals nu. In januari hebben bijna alle winkels wel uitverkoop, dé tijd om goedkope(re) cadeaus te scoren. Vergeet dan trouwens niet dat je al iets gekocht hebt wanneer je een cadeau koopt voor iemand die in mei jarig is, dat doe ik nog wel eens namelijk. Ik heb een cadeaumand en stop daar de cadeaus in die ik voor een prikkie kan scoren. Zo heb ik enorm veel geld bespaard op de Sinterklaascadeaus; mijn zoons zijn gek op lego maar dat is in november en december vaak niet in de aanbieding te koop. In januari wel, dus dan aanschaffen en bewaren tot december.

11. Ik koop nu bij de Jumbo en bij de Albert Heijn koopzegels wanneer ik boodschappen doe. Dat kost je 10% extra bovenop de boodschappenprijs, maar dat lukt me prima met het budget wat ik mijzelf per week heb gegeven. Daar kan geen spaarrente op de spaarrekening tegenop, een vol spaarboekje van de Albert Heijn kost je €49,- en levert je €52,- op. Een vol spaarboekje van de Jumbo kost je €25,- en levert je €26,- op. Ik leg dit apart en gebruik dit om elk half jaar een nieuw paar hardloopschoenen van te kunnen aanschaffen :)

12. Ik zet de thermostaat niet hoger dan 19 graden, dat is vrijwel altijd voldoende. En als ik niet zo fit ben en het koud heb; met een dekentje op de bank zitten doen we allemaal graag, ik heb dan ook fleecedekens in overvloed (€1,79 bij Ikea). 's Avonds steek ik vaak kaarsen aan, dat scheelt ook wel een graad of anderhalf en is heel gezellig natuurlijk.

Gelukkige mensen zijn dankbaar voor wat ze hebben, ik probeer te kijken naar wat ik wél heb en welke mogelijkheden er wel zijn, ik blijk goed creatief te kunnen denken en maak er een uitdaging van om lekker te kunnen leven met minder middelen.
Het is echt een kwestie van prioriteiten stellen, ik ben van extreem materialistisch meisje die gek was op merkkleding veranderd in een bewust en naar duurzaam leven strevende vrouw.
Een mooie ontwikkeling vind ik, gelukkig vind W. dat ook. Want ik ben toch echt niet meer dezelfde persoon als ik 14 jaar geleden was toen we een relatie kregen. Wel gek dat ik toch zó anders in elkaar zat vroeger. Onwetendheid en prestatiedrang. Tsja, wijsheid komt met de jaren ;)

Reacties