DIY: Gelukspot maken

Waar ik nu inmiddels wel achter ben, of dat nou door mijn ziekte komt of dat wijsheid inderdaad met de jaren komt, is dat geluk niet in materiële zaken zit, dus niet in wat je bezit, maar in belevenissen, herinneringen en ervaringen.
Als ik terug denk aan het afgelopen jaar vond ik mijn geluk vooral in mijlpalen van mijn kinderen of ervaringen die ik zelf beleefd heb. Bijvoorbeeld het rennen van de Strongmanrun; als je buiten je comfortzone stapt vind je zoveel meer.

Ik train mijzelf om naar de leuke dingen te kijken, ook in tijden dat het niet zo lekker gaat, of juist in die tijden, omdat ik weet dat alles eindig is. Alles is tijdelijk, zowel de leuke als de niet leuke dingen. Dat is echt mijn mantra geworden inmiddels: "Ook dit gaat weer voorbij".
Of het nou een moeilijke yogahouding is waar ik in zit, een heerlijk avondje uit of een moeilijke bui van L., alles is eindig. En dat helpt. Het hoort bij het leven, zonder dalen geen pieken, als het donker is zoek dan naar de sterren. Dooddoeners? Cliché? Vast, maar het klopt wel.

Kun jij je nog alle mooie momenten herinneren van het afgelopen jaar? Kijk voor de gein eens in de telefoon, als je net als ik houdt van het vastleggen van de mooie momenten in je leven kom je vast een paar foto's tegen waarvan je alweer vergeten was dat je ze had. Jammer toch eigenlijk, het is goed om af en toe een stil te staan bij wat voor moois je hebt gedaan of meegemaakt.

Maak je eigen gelukspot! Elke keer dat je iets leuks doet of meemaakt zet je dat op een briefje met de datum erbij (of stop er een foto in!) en aan het eind van het jaar ga je al je herinneringen weer eens bij langs. Je kunt het zelfs gaan bundelen, zo maak je (met je gezin) je eigen geluksmomenten-boekje van een jaar.
Of je gebruikt het om af en toe eens terug te kijken, op de momenten dat je het nodig hebt, het is helemaal aan jou natuurlijk :)

Ik heb twee blikken gemaakt, één heb ik beplakt met zelfklevende folie met sterrenprint. De andere heb ik wit gelakt en een "Happiness" sticker opgeplakt.

Het is natuurlijk erg leuk om dit cadeau te doen aan iemand. Een goed cadeau is een cadeau waar over nagedacht is, niet persé een cadeau wat veel geld heeft gekost. En wat is nou mooier dan een ander veel geluk te gunnen? 
Gelukkige mensen zijn dankbaar voor wat ze hebben, dát kun je trainen (met deze pot bijvoorbeeld; dankbaarheid. Je moet het namelijk wel kunnen zien, wat je allemaal hebt).

Reacties