Gezond eten: Erg goed gelukte bolognaise saus #kidsproof

Hoewel ik zelf sinds een jaar plantaardig eet en dus de vlees, zuivel en andere producten waarvoor dieren gebruikt zijn laat staan, doet mijn gezin niet altijd met me mee.
Voor de spaghetti wil vriendlief het liefst echt gehakt, in plaats van vegan gehakt (van soja); daarom maak ik vaak twee verschillende pannen met saus als we pasta eten.
Ik probeer al veel langer pakjes en zakjes te mijden, al sinds ik deze blog gestart ben eigenlijk; het is makkelijk maar er zitten ook erg veel zout en andere onnodige toevoegingen in verwerkt.

Ik experimenteerde met wat ik in huis had, volgens mijn vriend is dit de lekkerste pastasaus ooit! En dat van iemand die vindt dat lasagne gemaakt moet worden met een zakje poedersaus, omdat het anders "niet zo lekker is".
Ook mijn oudste zoon, toch een érg moeilijke eter die ik alleen groente kan laten eten als hij het niet terug kan vinden op zijn bord at met smáák zijn bord ZELF leeg!

Meer bevestiging heb ik niet nodig: Dit is een recept om te onthouden en om heel vaak nog te gaan maken. De hoeveelheid saus is wel behoorlijk groot, ik heb de helft apart gedaan en voor een volgende keer bewaard, ik gebruikte vandaag dus de halve hoeveelheid met 500 gram pasta.


Ingrediënten:

  • 500 gram gehakt (HoH, minder droog en goedkoper)
  • 3 winterpenen
  • 1 witte ui
  • 1 rode ui
  • 4 stengels bleekselderij
  • 200 gram (mini) champignons
  • 500 gram passata (gezeefde tomaten)
  • 1 blikje tomatenblokjes
  • 3 teentjes knoflook
  • zonnebloemolie om in te bakken
  • flinke scheut rode wijn (die kocht ik héél goedkoop, lekker is ie!)
  • 1 tl zwarte peper
  • snuf (zee)zout
  • 1 tl paprikapoeder
  • 1 tl salie
  • 1 tl marjolein
  • 1/2 tl peterselie
  • verse basilicum
  • 1/2 tl tijm
Ik kruid op gevoel, proeven kan niet omdat ik geen vlees wil eten. Inmiddels is mijn gevoel zo goed dat ik het op de gok dus kan kruiden 😁
Gebruik als je het hebt een braadpan, ik heb een gietijzeren exemplaar ooit gekregen en ben er zó blij mee. Het eten wordt echt lekkerder wanneer je het daarin bereid.

Bereiding:

Verhit wat olie in de pan en bak het gehakt rul en bruin.
Snipper de uien en bak dit met het gehakt mee totdat ze glazig zien.
Ik heb de bleekselderij en winterpeen in een hakmolen fijngehakt, zodat vriend en kinderen dit niet weer zouden terugvinden in de saus (mission accomplished!). Hak het fijn en voeg toe aan de pan. Bak dit mee, blij goed roeren. Pers dan de teentje knoflook uit boven de pan, doe de champignons in de pan en voeg een scheut wijn toe, roer goed door en laat het zo'n 10 minuten sudderen met de deksel op de pan.
Voeg dan de passata en tomatenblokjes toen toe het door en voeg vervolgens de kruiden en specerijen toe. Goed roeren en nog minimaal 5 minuten laten sudderen met de deksel op de pan. 
De saus is nu klaar, voor een wat dikkere saus laat je het nog zachtjes koken met de deksel van de pan, zo dikt het in.

Voor een vegan versie zou ik het gehakt vervangen voor sojagehakt óf voor linzen, dat is ook erg lekker.
Het is makkelijk om te maken, ook niet erg duur maar vooral erg veel voldoening geeft het dat echt iedereen het met smaak opgegeten heeft!

Ik heb tegenwoordig standaard veel groente in huis omdat ik wekelijks de groentetas afneem van BioLokaal, ideaal. Ik heb nog nooit zoveel geëxperimenteerd met groentes sinds ik die groentetas koop. Biologisch en betaalbaar, ook niet onbelangrijk. Probeer het eens 😇

Reacties