Regenboog piñata verjaardagstaart

 

Voor de verjaardag van mijn jongste zoon maakte ik een heel speciale taart. Hij is stapelgek op regenbogen, eenhoorns en hartjes; dus dit is bij uitstek een geschikte taart dacht ik. Oh, dat koppie toen hij de taart zag, hij sloeg zijn hand voor zijn mond uit verbazing. Ge-wel-dig. Alle kinderen (en volwassenen) waren erg onder de indruk. En, niet onbelangrijk, hij smaakt ook nog eens prima.


Ik gebruikte 2 bakvormen van 20 cm, heb dus in drie etappes de bodems gebakken en heb het recept van BOSH! wat aangepast, zo heb ik de hoeveelheden verdubbeld o.a. voor een mooie grote taart waar je zeker wel 16 stukken uit kunt halen.
Ik maakte de taart twee dagen van te voren (ik had niet zo'n vertrouwen in mijn bakkunsten en ben vroeg begonnen om evt. een andere taart te kunnen maken, mocht het mislukken) en heb hem niet in de koelkast maar in de garage bewaard, daar is het koel genoeg. Ik was bang dat het snoep zou smelten in de koelkast, dat is een stuk vochtiger naar mijn idee.

Het is wel wat werk (lees enkele uren), maar het resultaat is spectaculair.
Bron: BOSH

Ingrediënten:

Taart
  • 5 cups tarwebloem
  • 2 cups basterdsuiker
  • 1 tl zout
  • 3 tl psylliumvezels
  • 2 tl bakpoeder
  • 1,5 cup zonnebloemolie
  • 3,5 cup sojamelk
  • 4 tl wijnazijn
  • 2 el vanille-extract
  • 6 maal 1/2 tot 1 tl kleurstof
Botercrème
  • 3 cups plantaardige boter (anderhalf pakje Wajang)
  • 6 cups poedersuiker (= 2 potten)
  • 2 el vanille-extract
Chocoladeganache
  • 1/8 cup gesmolten kokosolie
  • 1/8 cup agavesiroop
  • 1/8 cup cacaopoeder
Versiering

  • Skittles
  • Suikergoed (zorg dat het hard is, dan smelt het niet en dat er geen E120, E901 en E904 in zit)


Bereiding:

1. Zeef de bloem, voeg toe aan een grote kom met alle droge ingrediënten. Roer dit door; als je een keukenmachine gebruikt net als ik dan zet je hem nu aan.
2. Voeg dan de natte ingrediënten toe en mix het totdat je een mooi beslag hebt.
3. Schenk de mix in zes gelijke porties in kommen.
4. Voeg de kleurstoffen toe om de kleuren van de regenboog te maken: rood, oranje, geel, groen, blauw en paars.
5. Doe de beslagmixen in 6 verschillende cakevormen en bak ze (per 2) 25 minuten op 180 graden.
6. Haal de cake uit de oven en laat afkoelen.


7. Doe de plantaardige boter, poedersuiker en vanille-extract in een kom en mix het tot een dikke, gelijkmatige crème.

8. Leg de paarse laag op een taartplateau, steek in het midden een gat eruit en besmeer met een laag botercrème. Doe dit vervolgens ook met de blauwe, groene, gele en oranje laag.
9. Vul het gat in het midden met snoepjes.
10. Doe de rode laag erop en smeer botercrème over de gehele taart.
11. Zet de taart in de koelkast voor ongeveer 30 minuten.

12. Meng de ingrediënten voor de ganache tot een dikke saus.
13. Schenk dit op de bovenkant van de taart en smeer het zo uit dat het lekker over de rand van de taart drupt voor een mooie druipafwerking.
14. Strooi snoepmix over de taart en zet nogmaals 15 minuten in de koelkast om de chocolade op te laten stijven.
15. Houd je telefoon of camera bij de hand, dat gezicht van je kind als je de taart aansnijdt, geweldig..!


Reacties