Een dag in Berlijn, roadtrip met een camper.


Berlijn in 1 dag, kan dat? Vriendin H. vroeg of ik met haar een dag of wat weg wilde, ze kon de camper van haar ouders mee krijgen. Roadtrip! Tuurlijk wil ik dat!
Het was even wat regelwerk om de kinderen onder te brengen, maar het is gelukt. Dag 1 aten de kids bij mijn moeder en stiefvader, dag 2 was vriendlief thuis en dag 3 kon de jongste 's ochtends naar mijn moeder, had ie 's middags een feestje en mocht ie eten bij mijn opa en oma. De oudste ging vanaf het KDC mee met vrienden en bleef daar eten.



Ik vind het vreselijk om anderen om hulp te vragen, ik ben veel te bang voor de afwijzing. Een "nee" op mijn hulpvraag is de bevestiging dat ik inderdaad de moeite niet waard ben en veel te veel vraag van een ander. Vreselijk overdreven en totaal overtrokken, maar zo gaat het nu momenteel in mijn hoofd. Ik ontwijk liever dat soort situaties dan mijn angsten onder ogen te komen, maar dat is wel erg beperkend. Keer op keer hoor ik dat  ontspannen zó belangrijk is, maar dat is lastig(er) met onze gezinssituatie. Afijn, ik heb het toch gevraagd en heb het kunnen regelen. Op naar Berlijn dus!

Dat is ook nog wel grappig, we zouden naar Nijmegen gaan omdat H. daar een expositie heeft hangen in het Radboud UMC (en ik ook bijdrages gedaan heb daarvoor), maar met 52 uur tot je beschikking hebben is het jammer "slechts" naar Nijmegen te gaan.
"Laten we naar Parijs gaan!", aldus H.
"Maar dat is wel heel ver rijden, laten we Berlijn doen", aldus ondergetekende.
Nou blijkt dat het maar een half uur scheelt, de reistijd naar Berlijn of naar Parijs. Maar hé, Berlijn was ik nog nooit geweest!

Beste tekst ooit voor op een camper: "Don't worry, be happy" :) 


De camper van de ouders van H. was ons vervoersmiddel en ons onderkomen, ik heb prima geslapen de 2 nachten hierin. We hadden de camper geparkeerd in Potsdam op een camper-parkeerplaats waar je gratis mag staan 24 uur. Vanaf daar was het eenvoudig om met het OV in Berlijn te komen, er is een tramhalte voor de ingang van de parkeerplaats. Een dagkaart kost €7,70 p.p., daarmee kun je 24 uur lang onbeperkt gebruik maken van tram, trein, bus en metro. We hebben  er flink gebruik van gemaakt, ideaal omdat H. die dag in een rolstoel zat.

De eerste stop was bij Starbucks, daar heb ik geluncht met een soja latte caramel (vet lekker!) en een vegan wrap met falafel. Toen hadden we al 2 demonstraties gezien inmiddels. Ook schrok ik van de hoeveelheid aanwezige politie, zowel bij de demonstraties als bij de consulaten en andere regeringsgebouwen. Ik kom Coevorden amper uit, wellicht is dit wel normaal tegenwoordig? Ik werd er vreselijk onrustig van.

De oudste brug van Berlijn, de Jungfernbrücke.

De Dom van Berlijn.

De Fernsehturm op de achtergrond van dit prachtige pand.

Een restant van de Muur.

Moet dat nou echt, een selfie bij de Muur? Mja. Bewijs dat ik er écht geweest ben.
Ik ben alleen niet zo goed in selfies maken, toen ik de foto zag besefte ik pas dat ik al een tijdje geen make-up meer draag, haha.

Niet voor te stellen dat het nog geen 30 jaar geleden is dat de Muur er nog stond. Daar werd ik wel stil van, dat besef.

De Oberbaumbrücke, de mooiste brug van Berlijn.


Molecule man; een standbeeld van 3 mannen die aan elkaar verbonden zijn bij de handen en voeten. Dat stelt het samenkomen van Oost en West voor.
We hebben echt verrukkelijk gegeten bij een Marokaase/Egyptisch restaurant met harira (soep), falafel met verschillende dips en brood. Als vegan is het makkelijk om lekker te eten in Berlijn.







We maakten dankbaar  gebruik van het openbaar vervoer, desondanks heb ik alsnog 20 kilometer gelopen die dag (aldus mijn stappenteller). Het was een geweldige dag met veel indrukwekkende en interessante bezienswaardigheden. Checkpoint Charlie, Holocaust monument, Brandenburger Tor, de tentoonstelling Topographie des Terrors (gratis toegankelijk, over de wreedheden van de Nazi's in WOII); we hebben onze ogen uit gekeken. De Kurfürstendamm kwamen we 's avonds per ongeluk nog op terecht ( dat is dé beroemde winkelboulevard), daar heb ik nog een wijntje gedronken in een restaurant.


Winkelen hebben we amper gedaan, we gingen allebei liever gebouwen en bijzondere plekken bekijken dan nieuwe spullen kopen, in twee van de 4 winkels waar we geweest zijn hebben we ook daadwerkelijk wat gekocht.
Voor R. vond ik bij Flying Tiger (aan de Alexanderplatz) leuke cadeautjes; een nieuwe rugtas voor school en een koekjesuitsteker in de vorm van een eenhoorn.


Voor L. kocht ik een mooie trui van biologisch katoen met een fijne hoge kraag en extra veel zakken.

Was het de moeite waard? Absoluut! Het was heerlijk, ik heb vreselijk gelachen met H., we hebben vele uren gepraat en ons uitstekend vermaakt.

Ik was zó ontspannen dat ik op vrijdag pas om half 11 's ochtends wakker schrok, wat resulteerde in een fikse paniekaanval. In mijn hoofd had ik dat we om 9 uur 's ochtends zouden vertrekken zodat we tegen 3 uur weer thuis waren, dan hoefden de kinderen ook niet naar de oppas toe. Want liever was ik niet afhankelijk van oppas voor de kinderen 's middags, om hen niet tot last te zijn.

De terugreis duurde langer dan gepland met flink wat vertragingen onderweg door wegwerkzaamheden, we waren om 7 uur weer thuis. En de kinderen? Die vonden het prachtig dat ze bij opa en oma B./bij vriendje FX en familie V. mochten eten. 

Reacties